• Αρχική σελίδα
  • Αναζήτηση
  • Νέα
  • Βιβλία
  • Συγγραφείς
  • Προϊόντα για decoupage
  • Που είμαστε
  • Επικοινωνήστε μαζί μας

Αφιερώσατε περισσότερα βιβλία στα παιδιά και στους εφήβους και λιγότερα στους μεγάλους. Γιατί;

Για μένα δεν υπάρχει διαχωρισμός και κατηγοριοποίηση της λογοτεχνίας. Τα παραμύθια που έχουν κάτι να πουν συντελούν στη αισθητική αγωγή και αγγίζουν κάθε ηλικία. Απλώς προσωπικά επικεντρώνομαι άλλοτε σε μικρότερες φόρμες και πιο εύληπτο λόγο για να μπορούν να τις διαβάζουν και οι μικρότεροι αναγνώστες. Επειδή ξεκίνησα από πολύ μικρή τη συγγραφική μου πορεία, με οδηγούσε κάθε φορά το ένστικτο για τη μορφή του λόγου και της έκφρασης, που θα ακολουθούσα. Άλλοτε ήθελα να μιλώ με σύμβολα και άλλοτε με ρεαλισμό. Όπως και να έχει εγώ ως ενήλικας διαβάζω μετά μανίας παραμύθια όπως και ποίηση. Αν όμως πρέπει να ξεχωρίσουμε απαραίτητα τη λογοτεχνία για παιδιά, σας λέω ότι κάθε φορά που ανοίγω διάλογο με τους μικρούς ή εφήβους αναγνώστες αισθάνομαι να αναπαλαιώνεται ο φθαρμένος κόσμος και μια άνοιξη να γεννιέται μέσα μου.

Διαβάζω πως αναζητάτε την ευρυθμία και την καθαρότητα του λόγου. Πόσο όμως δύσκολο είναι να τις εντοπίζετε και να τις καταγράφετε στα βιβλία σας;

Εξαρτάται τι στόχους βάζει κανένας και τι σκοπούς υπηρετεί. Δεν υπάρχει συνταγή, όχι τουλάχιστον ίδια για όλους τους δημιουργούς. Η αναζήτηση της ευρυθμίας και της καθαρότητας είναι ένας καθημερινός αγώνας εσωτερικής καλλιέργειας. Να μπορείς να ακούς τη συμπαντική μουσική μέσα σε σιωπές, ακόμα και αν τα αλαλάζοντα κύμβαλα του έξω κόσμου φρυάζουν. Ο Ελληνικός λόγος περιέχει την ευρυθμία. Κάθε λέξη του αποτελεί και σύμβολο. Εκτός λοιπόν από το την αναζήτηση της συμπαντικής αρμονίας, υπάρχει και η βαθειά μελέτη των μεγάλων μυστών της γλώσσας μας και ο καθημερινός μόχθος πάνω στις λέξεις.

Το παραμύθι μάς φέρνει πιο κοντά στα όνειρα μας;

Το παραμύθι παράγει το ίδιο όνειρα. Υπηρετεί τα όνειρα. Χτίζει ανύπαρκτους- υπαρκτούς κόσμους πίσω και πέρα από το «φαίνεσθαι». Δίδει το μοντέλο πάνω στο οποίο ο άνθρωπος μπορεί να πορευτεί και να γίνει καλύτερος. Για τούτο το παραμύθι είναι είδος πρώτης ανάγκης για τα παιδιά, αν προσφέρει πρότυπα διαρκούς τελειοποίησης. Το αληθινό παραμύθι ερευνά την ποιητική υπόσταση της ζωής και οδηγεί σε κόσμους που κι' αν δε βλέπουμε με τα μάτια, τους αισθανόμαστε με την ψυχή μας.

Το μυθιστόρημα θα μπορούσαμε να το χαρακτηρίσουμε ως ένα είδος παραμυθιού για μεγάλους;

Τηρουμένων των αναλογιών, ως έτσι το αντιμετωπίζω. Και μιλώ προσωπικά, επειδή αυτό που εγώ σκέπτομαι ίσως κάποιος άλλος να το βλέπει διαφορετικά. Στα μυθιστορήματα δύναται να αναπτυχθεί το παραμύθι με την έννοια που αναφέραμε πιο πάνω, μπορεί όμως να κατασκευασθεί και μια φενάκη, η οποία όχι μόνο ο αναγνώστης δεν αντλεί παραμυθία αλλά βλάπτεται υποδόρια, μέσα από τη πρόσκαιρη αναγνωστική απόλαυση. Ο νοών νοείτο.

Το παραμύθι με το μυθιστόρημα που συγκλίνουν και που αποκλίνουν μεταξύ τους;

Εξαρτάται από τον τύπο μυθιστορήματος, από το ταλέντο του συγγραφέα και τη μαεστρία στη χρήση των συμβόλων. Ένα ας πούμε ιστορικό μυθιστόρημα δεν μπορεί να περιέχει μεγάλες δόσεις παραμυθιού, επειδή βασίζεται στην ιστορική έρευνα. Ένα ποιητικό μυθιστόρημα, με συμβολικά ευρήματα πλησιάζει περισσότερο στο εκτεταμένο παραμύθι. Υπάρχουν επίσης αμιγώς μυθιστορηματικά παραμύθια που στηρίζονται σε μύθους.

Το 2010 τιμηθήκατε με το Βραβείο Αναγνωστών του ΕΚΕΒΙ για το μυθιστόρημά της Όπως ήθελα να ζήσω.,. πιστεύετε ότι τελικά οι επόμενες γενιές κληροδότησαν τους σπόρους της ουτοπίας;

Πιστεύω στις διαρκείς διαψεύσεις. Μέσα από αυτές ο άνθρωπος οδηγείται στη γνώση, τη συμμόρφωση και την αποφυγή λαθών πού οδηγούν την κοινωνία στη φθορά. Βεβαίως και η κάθε επαναστατική εποχή κληροδοτεί τους σπόρους της στην επόμενη. Το θέμα είναι τι στόχους έχει βάλει μια κοινωνία και πως εκπαιδεύει μέσα από τους μηχανισμούς τα άτομα μέλη της. Ως τώρα η ιστορία αποδεικνύει ότι οι γενιές εμβαπτίζονται στην κολυμπήθρα των πρωτοπόρων ιδεών, επαναστατούν φτάνουν ως ένα σημείο εξέλιξης και ως ενήλικοι αφομοιώνονται στο σύστημα αξιών που διέπει την κάθε κοινωνία τη συγκεκριμένη ιστορική στιγμή.

Επισκέπτεστε κάθε ηλικίας παιδιά στα σχολεία, πώς αντιλαμβάνεστε την «εξέλιξη» και ανάπτυξη τους στις μέρες μας;

Προσωπικά δεν ανήκω στους επικριτές της εξέλιξης, αν εννοείτε τον τεχνικό πολιτισμό. Μοιραία ο άνθρωπος ακολουθεί μια μηχανική πορεία. Η αμετροέπεια στη χρήση των τεχνικών μέσων είναι που με ενοχλεί, σε συνδυασμό με την ελλιπή παιδεία. Μάλλον δε μπορούμε να μιλάμε καν για παιδεία αλλά για εκπαίδευση, που έχει στόχο να παράγει άκριτους πολίτες, υπηρέτες του τρόμου των λεγόμενων «αγορών». Αυτό με φοβίζει. Η παγκόσμια δικτατορία που σαν αράχνη αιχμαλωτίζει στους ιστούς της τα όνειρα των νέων.

Μέσα απ τη παιδικά λογοτεχνία περάσατε με τον δικό σας τρόπο μηνύματα; Που εστιάζουν;

Δεν προμελετώ τα μηνύματα. Εγείρει τη φαντασία μου ένα νόημα ή μια εικόνα και με αυτό το αρχικό προζύμι πλάθω την ιστορία μου. Τα θέματά μου ποικίλουν και εστιάζουν στα σύγχρονα προβλήματα αλλά και άχρονους προβληματισμούς και οράματα Επίσης με ενδιαφέρουν τα μυστικά και απόκρυφα της ιστορικής αλήθειας και τα ψάχνω μανιωδώς. Ο κάθε αναγνώστης αντλεί το μήνυμα που τον ενδιαφέρει ή τον έχει αγγίξει περισσότερο. Εξάλλου η έννοια μήνυμα στη λογοτεχνία μπορεί χωρίς να το καταλάβεις να σε οδηγήσει στον διδακτισμό, με αποτέλεσμα να χάνει το έργο την αισθητική του αξία.

Η ανάγνωση βιβλίων στην δύσκολη εποχή που ζούμε, έχει τη δύναμη να μάς βοηθήσει;

Αν μπορεί να βοηθήσει ένας φίλος, μια όμορφη συντροφιά, ένας ωραίος διάλογος και ένας βαθυστόχαστος προβληματισμός, άλλο τόσο μπορεί να βοηθήσει και το βιβλίο. Με τη διαφορά πως το βιβλίο είναι ο σύντροφος ή ο φίλος που δε θα σε εγκαταλείψει ποτέ.

Μ έναν συγγραφικό απολογισμό, τι επιτύχατε όλα αυτά τα χρόνια;

Δεν κάνω απολογισμούς. Κάνω συλλογισμούς για κάθε επόμενο βήμα. Έχω πετύχει ωστόσο να κάνω ένα βήμα προς την αυτογνωσία, να κερδίσω γνώση και καλούς αναγνωστικούς φίλους.

Ένα από τα επόμενα βιβλία σας θα φέρουν στο προσκήνιο την επικοινωνία σας με τα παιδιά;

Η επικοινωνία μου με τα παιδιά δεν έπαψε ούτε στιγμή στα τριάντα ένα χρόνια της πορείας μου. Πάντα θα υπάρχει λοιπόν, γιατί κάθε φορά που συναντώ ένα παιδί ένα άστρο γεννιέται στο χάος του μυαλού μου.

Βιογραφικό συγγρεφέως